Responsive image

Πώς οι πωλήσεις μεταχειρισμένων ρούχων μπορούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα

πριν 2 χρόνια

Μία αναδυόμενη δύναμη αναδιαμορφώνει το χώρο της μόδας, και αυτή δεν είναι άλλη από τα μεταχειρισμένα ρούχα, η οποία αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί μέσα στα επόμενα 10 χρόνια στις ΗΠΑ, συμβάλλοντας ακόμα και στην μείωση των επιζήμιων περιβαλλοντικών επιπτώσεων της βιομηχανίας στον πλανήτη.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με μία νέα έκθεση, η αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων στις ΗΠΑ, αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία από τα 28 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 σε 80 δισεκατομμύρια δολάρια το 2029, σε μια αμερικανική αγορά αξίας 379 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το 2019 μάλιστα τα μεταχειρισμένα ρούχα επεκτάθηκαν 21 φορές ταχύτερα από ό, τι τα συμβατικά είδη ένδυσης.

Αλλάζοντας την προβολή της γρήγορης μόδας

Παράλληλα, τα μεταχειρισμένα ρούχα αναμένεται να αλλάξουν δραματικά και το τρόπο προβολής της γρήγορης μόδας, η οποία αποτελείται από ρούχα φθηνά και μίας χρήσης που εμφανίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα H&M και τα Zara.

Μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες η γρήγορη μόδα αναπτύχθηκε εκθετικά, αλλάζοντας σημαντικά το τοπίο της μόδας με την παραγωγή περισσότερων ενδυμάτων, τη ταχύτερη διανομή και την ενθάρρυνση των καταναλωτών να αγοράζουν περισσότερο σε χαμηλές τιμές.

Ωστόσο, ενώ η γρήγορη μόδα αναμένεται να ακολουθήσει αυξητική πορεία της τάξεως 20% μέσα στην επόμενη δεκαετία, η μεταχειρισμένη μόδα είναι έτοιμη να αυξηθεί κατά 185%.

Η επόμενη μεγάλη δύναμη

Η αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, στα thrift stores και στις πλατφόρμες μεταπώλησης.

Ωστόσο, σημειώνεται ότι, οι πλατφόρμες μεταπώλησης ήταν αυτές που τροφοδότησαν σε έναν μεγάλο βαθμό την πρόσφατη ανάπτυξη των μεταχειρισμένων ρούχων.

Και μπορεί παλιότερα τα μεταχειρισμένα ρούχα να θεωρούνταν ως φθαρμένα ή ακόμα και “μολυσμένα”, η αντίληψη όμως τώρα γύρω από αυτό το ζήτημα έχει αλλάξει ριζικά. Πολλοί είναι αυτοί που πλέον θεωρούν ότι τα μεταχειρισμένα ρούχα είναι ισάξια ή και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και ανώτερης ποιότητας με τα μη φορεμένα ρούχα.

Μάλιστα, χάρη στην αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών και τις νέες ψηφιακές πλατφόρμες όπως το Tradesy και το Poshmark, που διευκολύνουν την ανταλλαγή καθημερινών ενδυμάτων από ομότιμους, η αγορά ψηφιακής μεταπώλησης έχει εξελιχθεί γρήγορα στο επόμενη μεγάλη δύναμη στη βιομηχανία της μόδας.

Την ίδια στιγμή η αγορά μεταχειρισμένων ειδών πολυτελείας αναπτύσσεται επίσης ραγδαία. Οι διαδικτυακές αγορές, όπως το RealReal ή το Vestiaire Collective αφορούν αυθεντικά είδη πολυτελείας, όπου οι άνθρωποι αγοράζουν και πωλούν μάρκες γνωστών σχεδιαστών όπως οι Louis Vuitton, Chanel και Hermès. Η αγοραία αξία μάλιστα αυτού του τομέα ανήλθε στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019.

Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Παράλληλα, η βιομηχανία της μόδας έχει από καιρό συσχετιστεί με κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, λόγω της κακής μεταχείρισης των εργαζομένων καθώς και της ρύπανσης και των αποβλήτων που απελευθερώνονται από την παραγωγή ενδυμάτων.

Αρχικά, υπογραμμίζεται ότι λιγότερο από το 1% των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ενδυμάτων ανακυκλώνονται επί του παρόντος για να φτιαχτούν νέα ρούχα. Πρόκειται για μια απώλεια της τάξεως των 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως για τη βιομηχανία της μόδας.

Η κλωστοϋφαντουργία μάλιστα παράγει περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από τις συνδυασμένες αεροπορικές και ναυτιλιακές βιομηχανίες.

Οι αρνητικές επιπτώσεις που δημιουργούνται στο περιβάλλον εξαιτίας της βιομηχανίας της μόδας είναι γεγονός. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το 20% της ρύπανσης των υδάτων σε όλο τον κόσμο είναι αποτέλεσμα των λυμάτων από την παραγωγή και το φινίρισμα των υφασμάτων.

Το ευτυχές γεγονός ωστόσο είναι ότι οι καταναλωτές έχουν συνειδητοποιήσει πλέον περισσότερο τις οικολογικές επιπτώσεις της παραγωγής ενδυμάτων και απαιτούν συχνότερα από τις επιχειρήσεις ένδυσης να επεκτείνουν τη δέσμευσή τους για βιωσιμότητα.

Πηγή